.png)
De vrouw werd urenlang aan de telefoon gehouden door iemand die zich voordeed als politieagent. Hij vertelde dat haar gegevens waren gevonden bij twee zogenaamd aangehouden jongemannen. Om “verdere schade te voorkomen” zou de politie bij haar langskomen. Even later stond er inderdaad iemand voor de deur die zich uitgaf als agent. Hij ging ervandoor met haar sieraden en bankpas.
Onderzoek leidt naar callcenter
Het incident maakte veel indruk op de wijkagenten. Zij startten direct een onderzoek. Daarbij kwamen zij uit bij een callcenter in Rotterdam. Op vrijdag 21 november zagen agenten dat daar meerdere slachtoffers tegelijk werden gebeld.
Toen duidelijk werd dat het callcenter actief was, viel de politie een woning in de stad binnen.
Daar werden drie verdachten opgepakt: twee mannen van 24 en 29 jaar zonder vaste woon- of verblijfplaats en een 25-jarige man uit Amsterdam. Ze zitten nog vast. De politie onderzoekt welke rol zij precies hebben gehad en hoeveel mensen slachtoffer zijn geworden.
Ouderen vaak doelwit
Volgens de politie zijn vooral ouderen nog steeds vaak doelwit van dit soort babbeltrucs. Oplichters bedenken overtuigende verhalen, bellen zogenaamd namens de politie of bank, of komen zelfs aan de deur. De politie benadrukt dat echte agenten of bankmedewerkers nooit sieraden, contant geld of pinpassen ophalen.
“Valt iemand je lastig of vertrouw je het niet? Bel altijd 112. Dan kunnen wij meteen meekijken of er iets niet klopt.”
Campagne tegen nepagenten
Om mensen beter te waarschuwen begon de politie eerder dit jaar een samenwerking met Omroep MAX. De centrale boodschap van die campagne is: “Is het een nepagent, of is het oké? Check het via 112!”
Het onderzoek naar het callcenter loopt nog. De politie sluit meer aanhoudingen niet uit.
💬 Mail ons!
Heb jij een tip of opmerking? Mail naar de redacties: redactie@vrmg.nl of bel:
Redactie Nijkerk 0341-798298 | Redactie Nunspeet 0341-258133