Projectwethouder Waterfront Edwin Enklaar en projectleider Waterfront Maarten van Dooren vertellen het verhaal achter Ons Stadsgezicht. In jargon deelgebied 6 van Waterfront fase 3 genoemd, met ongeveer 1.000 woningen in verschillende prijscategorieën.
‘Betaalbaar wonen’
De uitvoering van Ons Stadsgezicht is bewust naar voren gehaald toen de contouren van de huidige wooncrisis al zichtbaar werden, vertelt Enklaar. "In dit deelgebied waren ook de eerste sociale huurwoningen van het Waterfront opgenomen en woningen met een prijs tot aan de NHG-grens. Het zijn betaalbare woningen in het Waterfront.”
Zo worden in dit deelgebied veertig kleine studio’s gebouwd voor de starters op de woningmarkt. Het eerste blokje op de kop van het gebied wordt binnenkort opgeleverd. Een wit pand bestaat uit negen studio’s van 30 tot 35 m2 met een prijs van nog geen 158.000 euro. "Daar was erg veel vraag naar.”
Interessante mix
De straten hebben namen van voormalige vissers uit Harderwijk en Hierden. In juni 2025 is het eerste deel van in totaal 193 woningen opgeleverd. Dit varieert van duurdere woningen langs de gracht (specials), maar ook de woningen tot de NHG-grens, en kleine hofjes voor senioren. Er zijn dertig van deze levensloopbestendige woningen, waarvan tien in de sociale huur.
Deze ‘hofwoningen’ hebben een gezamenlijke binnentuin. Ook de woningen met een smalle beukmaat, twee slaapkamers en een zolder langs de Jan van Dirkstraat vallen onder de categorie ‘betaalbaar’. Projectleider Van Dooren: "Het is een mix van verschillende type woningen, interessant voor de wijkopbouw, want iedereen kan hier een plekje vinden.”
Verlengstuk van de binnenstad
Enklaar ziet Ons Stadsgezicht als verlengstuk van de binnenstad. De architectuur, met opvallende gevelsteentjes, lijkt op de pandjes in het centrum, zowel aan de buiten- als binnenkant. ,"De huizen tonen veel gelijkenis met de kamers boven de winkels in de binnenstad, hebben we gehoord van mensen die daar hebben gewoond.”
Harderwijk toont de laatste vijf à zes jaar ambitie in woningbouw en op verschillende locaties worden projecten ontwikkeld. Met de regio is in de woondeal afgesproken dat de komende jaren tot en met 2030 zo’n elf- tot twaalfduizend woningen gebouwd moeten worden. Harderwijk neemt daar ongeveer de helft van voor zijn rekening.
Helft kopers uit Harderwijk
Het Waterfront moet volgens Enklaar in 2031 of 2032 af zijn. Nog dit jaar wordt gestart met twee grote bouwprojecten: in september de Kop van de Stadswerven met een parkeergarage en in oktober Kade 10, met 153 appartementen.
Van Dooren: ,,De trend is dat we in de nieuwbouw, ook in het Waterfront, zien dat ongeveer de helft van de kopers uit de stad Harderwijk of uit de directe omgeving komt. De rest komt van iets verder weg en ook vanuit de Randstad is er belangstelling voor het Waterfront.”
Enklaar: “Die verhouding is niet te verklaren. Dat er veel voorzieningen zijn maakt wel dat Harderwijk de laatste jaren fors groeit naar inmiddels meer dan 50.000 inwoners.”
Contact tussen buren
Door de beoogde opzet van de gemeente Harderwijk kan een gemêleerde groep mensen in Ons Stadsgezicht gaan wonen. De wens van Enklaar en Van Dooren is dat jongeren, senioren en ‘wat beter gesitueerden’ gezellig samen wonen en leven in de wijk.
Lees ook: Hetty en Fred Schouten zijn eerste bewoners Ons Stadsgezicht: 'Het geeft me een vakantiegevoel'
Van Dooren hoopt dat er bij de bewoners van levensloopbestendige woningen een zorgnetwerk van ‘vragers en vrijwillige dragers’ ontstaat. "Er wordt een gemeenschappelijke ruimte gebouwd. Deze huiskamer komt op het toekomstige Evert Wortelplein, dat begin 2026 wordt opgeleverd. Er is een VvE (Vereniging van Eigenaren) opgericht om samen een binnentuin te beheren en de eigen parkeerplaatsen te onderhouden. Mooi dat ook al her en der geveltuintjes ontstaan.”
Emissieloos en circulair
Bij de bouw van het project is gekozen om extra aandacht te besteden aan het milieu. Zo wordt geprobeerd om meer gebruik te maken van duurzame materialen, zoals herbruikbare grondstoffen en materialen die minder belastend zijn voor het milieu. Ook het aanleggen van het terrein gebeurt op een andere manier dan gebruikelijk. Voor het bouwrijp en woonrijp maken van het gebied worden elektrische kranen en graafmachines ingezet.
Voor sommige onderdelen van de bouw, zoals het tillen van zware daken, zijn elektrische machines nu nog niet krachtig genoeg. Maar er zijn volgens de wethouder meer uitdagingen. “Je moet goed plannen wanneer de machines weer opgeladen moeten worden, dat bepaalt ook hoe het werk wordt ingepland.” Er is daarom op het terrein een centrale plek ingericht waar de machines kunnen worden opgeladen.
Oplossing voor het stikstofprobleem
Het bouwproject trekt door de innovatieve werkwijze veel bekijks. Zelfs een Japans bedrijf nam onlangs een kijkje op het bouwterrein. "Daar zijn we best trots op. Maar het blijft een voortdurende uitdaging om het nog soepeler en efficiënter te doen. Er ligt genoeg huiswerk voor de toekomst, want als je zo ook kunt bouwen, dan zou het stikstofprobleem ook voor een groot deel opgelost zijn."
💬 Mail ons!
Heb jij een tip of opmerking? Mail naar de redacties: redactie@vrmg.nl of bel:
Redactie Nijkerk 0341-798298 | Redactie Nunspeet 0341-258133