Alle afslagen van de ovonde zijn aangelegd en op één na ook in gebruik. Alleen de aansluiting naar de onderdoorgang van de spoorweg is nog afgezet en zal pas volgend jaar, als de onderdoorgang is gerealiseerd, in gebruik worden genomen. Het verkeer naar het Transferium/Plesmanlaan, richting Vierhouten en Elspeet en de A28 zal hierdoor tot die tijd gebruik maken van de afslag F.A. Molijnlaan / Stationslaan. Vanuit een tijdelijke aansluiting, een zogenoemde bypass, kunnen zij vervolgens naar de spoorwegovergang.
Kiss & Ride
De Enkweg, inrijdend vanuit de Spoorlaan is na de Bergakkerweg een doodlopend stukje weg geworden. Men kan vanuit daar alleen naar zorgplein De Enk en de 'parkeerkoffer', die tijdelijk deels is ingericht als Kiss & Ride parkeerplaats, waar men trein- en busreizigers kan afzetten of opwachten. Ook kan men reizigers afzetten/ophalen op het P+R parkeerterrein aan de F.A. Molijnlaan. Reizigers lopen dan langs de fietsenstalling naar het station. Voordeel is dat vanuit dit punt geen wegen overgestoken hoeven te worden.
Dringend verzoek
De nieuwe maatregelen zijn nog niet voor iedereen even duidelijk en/of worden in ieder geval niet altijd opgevolgd. Daarom doet de gemeente een dringend beroep op de automobilisten zich aan de verplichte rijrichtingen te houden om onveilige situaties te voorkomen. Er geldt een verplichte rijrichting rechtsaf vanuit de Stationslaan naar de ovonde en vanuit de F.A. Molijnlaan een verplicht rechtdoor naar de ovonde om daar een verdere keuze te maken. De optie om rechtsaf te slaan is sinds vrijdag 29, na de plaatsing van betonblokken, niet meer mogelijk. Automobilisten komende van of gaande naar de F.A. Molijnlaan worden gevraagd géén voorrang te verlenen aan fietsers en wandelaars, in verband met mogelijk filevorming en opstoppingen op de overweg. Zij hebben daar ook géén voorrang.
Start bouw van de twee tunnels
De aannemer gaat binnenkort starten met de zogenaamde ‘voorbouw’ van de tunnels. Dat gaat gebeuren naast het spoor. In november 2024 worden in één weekend beide tunnels op de uiteindelijke plaats geschoven. Om het werk goed te kunnen uitvoeren zonder last te hebben van het grondwater is een tijdelijke bemaling aangelegd. Pompen verlagen tijdelijk het grondwaterniveau en brengen het water verderop weer terug in de ondergrond. De bouwterreinen aan de noord- en zuidkant van het spoor worden nu verder ingericht, zodat het maken van de betonnen tunnels kan starten. De planning is in mei 2024 de vloeren van de tunnels te maken, in juni de wanden en het tunneldak in juli.
💬 Mail ons!
Heb jij een tip of opmerking? Mail naar de redacties: redactie@vrmg.nl of bel:
Redactie Nijkerk 0341-798298 | Redactie Nunspeet 0341-258133