Volgens de planning zou de tunnelbak voor snelverkeer vrijdagochtend op zijn plaats worden gereden. Op de parkeerplaats van de Jumbo werd eerder deze week al een tribune geplaatst, speciaal voor iedereen die de werkzaamheden graag wil volgen. De werkzaamheden bleken vannacht voorspoedig te lopen, waarna besloten werd om te bak om 7.00 uur te gaan plaatsen, in plaats van 10.30 uur.
Bijzondere gebeurtenis
Enkele omstanders waren hiervan op tijd op de hoogte en verzamelden zich op de tribune. "Ik vind het een bijzondere gebeurtenis", vertelt een aanwezige. "Er waren hier vaak gevaarlijke situaties, doordat het verkeer stilstond op het spoor. Daar is nooit een goede oplossing voor gevonden, tot nu."
Wethouder Mark van de Bunte herkent dit. "Deze overgang is heel belangrijk om Nunspeet binnen te komen, maar het was altijd een knelpunt. Een paar jaar geleden heeft dat zelfs geleid tot een dodelijk ongeluk", vertelt de wethouder. "Toen hebben we in de gemeente besloten dat we geen lapmiddelen meer wilden. De beste overweg is geen overweg."
De tekst gaat verder onder de foto.
Duurste project ooit
Daarom werd gekozen voor dit enorme project. "Het is voor een relatief kleine gemeente als Nunspeet echt wel bijzonder", weet de wethouder. "Dit is het grootste en duurste project in de geschiedenis van de gemeente Nunspeet", laat Wob Meijering, woordvoerder van de gemeente, weten. "Maar gelukkig zijn we nog steeds binnen de begroting gebleven."
De afsluiting van het spoor voor het plaatsen van de tunnelbakken werd al ruim anderhalf jaar geleden aangevraagd bij ProRail en de NS. "Het OV moet natuurlijk zo veel mogelijk doorgaan. Dit was een harde deadline. Maandag moeten de treinen weer gewoon rijden", licht Ariën Schaap, projectleider van de gemeente, toe.
De tekst gaat verder onder de foto.
Spanning
In de weken voor vandaag leverde dat nog behoorlijk wat spanning op bij de projectleider. "We zijn natuurlijk afhankelijk van een aantal onzekere factoren. Je weet niet wat je tegenkomt in de grond en hoe het weer gaat zijn. Die risico's moet je zoveel mogelijk afdekken en hopen dat het goed gaat."
Deze ochtend blijkt maar weer hoe lastig zo'n planning kan zijn. Nadat werd aangekondigd dat de bakken eerder geplaatst zouden worden, zitten de trouwe toeschouwers ruim een uur later nog altijd te wachten op beweging. "We zijn een put tegengekomen aan de andere kant van het spoor", legt Martijn Donders, adviseur spoorsystemen, uit. "Die moeten we eerst weghalen. Maar we liggen nog steeds op schema", benadrukt hij.
Langzamer dan stapvoets
Rond 8.45 uur wordt het wachten dan toch beloond. De eerste machines komen in beweging. "De tunnelbak van zo'n 1,7 miljoen kilo wordt in ongeveer twee uur onder de spoorbaan gereden", aldus Schaap. "Het gaat om een afstand van zo'n 100 meter." Volgens de verslaggever van Radio Nunspeet gaat het verschuiven van de bak "nog langzamer dan stapvoets".
Aan het begin van de middag moet de tunnel voor snelverkeer op zijn plek liggen. De rest van het weekend zal gebruikt worden om het spoor weer toegankelijk te maken.
De werkzaamheden rondom het spoor zijn vandaag te volgen via een livestream op de website van RTV Nunspeet en TV Nunspeet. Tot maandagochtend 5.00 uur rijden er geen treinen over het spoor. Ook al het andere verkeer in deze richting kan hinder ervaren. Lees hier wat de precieze gevolgen voor jouw reis zijn.
💬 Mail ons!
Heb jij een tip of opmerking? Mail naar de redacties: redactie@vrmg.nl of bel:
Redactie Nijkerk 0341-798298 | Redactie Nunspeet 0341-258133