
In mei begon Keolis met het vernieuwen van de RRReis-treinen op het traject Amersfoort – Ede-Wageningen. De treinen worden zowel van binnen als buiten gemoderniseerd. Ook krijgen treinen die dat nog niet hebben een toilet. Elke trein wordt afzonderlijk in de werkplaats aangepakt.
Onverwachte problemen
Het vernieuwen van de eerste trein gaat minder snel dan verwacht. Volgens Keolis-woordvoerder Lotte Hendriksen kwamen monteurs voor verrassingen te staan toen de trein helemaal was gedemonteerd. Veel technische informatie bleek niet beschikbaar, omdat de oorspronkelijke bouwer van de trein failliet is. Daardoor ontdekten monteurs pas in de werkplaats dat bepaalde onderdelen anders waren opgebouwd dan gedacht.
Zij moesten nieuwe tekeningen maken en onderdelen opnieuw laten produceren. Dat kost extra tijd en zorgt voor de vertraging.
Eerste trein bepaalt tempo
Volgens Keolis hoort dit bij de start van het project. In totaal worden vijf treinen vernieuwd. Als de eerste trein volledig in kaart is gebracht, moet het werk aan de volgende treinen sneller verlopen. “Hoe meer tijd we nu nemen om de eerste trein goed te doen, hoe vlotter het straks bij de rest gaat, omdat we dan precies weten wat we nodig hebben”, legt Hendriksen uit.
Het bedrijf kiest bewust voor modernisering en niet voor de aankoop van nieuw materieel. “Het is zonde om goed materieel weg te doen. Motorisch zijn de treinen nog uitstekend, dus kiezen we ervoor ze te vernieuwen in plaats van vervangen”, zegt Hendriksen.
Op dit moment staat één trein in de werkplaats. De overige treinen blijven rijden op het traject. De vertraging heeft volgens Keolis geen invloed op reizigers of de dienstregeling.
Huidige dienstregeling blijft
Sinds 6 mei rijdt er in de ochtendspits tussen Amersfoort Centraal en Barneveld Zuid soms een extra trein: de Mat ’64. Deze trein uit jaren '70 heeft geen lage instap, waardoor hij minder toegankelijk is voor reizigers met een lichamelijke beperking.
Volgens Hendriksen wordt het oude materieel alleen ingezet wanneer dat nodig is, bijvoorbeeld wanneer een andere trein naar de werkplaats moet voor onderhoud. “Dit gebeurt heel af en toe”, zegt ze.
Hoewel de Mat ’64 geen lage vloer heeft, blijft de toegankelijkheid volgens Keolis voldoende. Er is bijna altijd een getrainde medewerker aanwezig die reizigers met een beperking helpt bij het in- en uitstappen. De inzet van het oude treinstel blijft beperkt tot momenten waarop het echt nodig is.
💬 Mail ons!
Heb jij een tip of opmerking? Mail naar de redacties: redactie@vrmg.nl of bel:
Redactie Nijkerk 0341-798298 | Redactie Nunspeet 0341-258133