Volgens de betrokken partijen zorgt de uitbreiding voor meer treinverbindingen tussen Amersfoort, Nijkerk en Harderwijk. Reizigers krijgen daardoor kortere reistijden, meer zitplaatsen en een betere bereikbaarheid van de regio’s Amersfoort, Foodvalley en Noord-Veluwe.
Daarnaast speelt het project een belangrijke rol bij de bouw van 21.000 nieuwe woningen in de regio. Ook moet de maatregel helpen om files op de A28 te verminderen, doordat de trein een aantrekkelijker alternatief wordt voor de auto.
Extra maatregelen
In het plan is verder aandacht voor de veiligheid rond spoorwegovergangen, onder meer bij Nijkerk en Ermelo. Het toenemende treinverkeer en de geplande woningbouw maken extra maatregelen noodzakelijk. Er zijn nu al veel mensen die gebruikmaken van de treinen op het traject Harderwijk – Nijkerk – Amersfoort.
Als er niets verandert, passen de reizigers in de spits straks niet meer in de trein. Ook profiteren de reizigers op de tussengelegen stations (o.a. Ermelo en Putten) van meer zitplaatsen in de Sprinters.
Start
Of de subsidie wordt toegekend, wordt in november 2026 duidelijk tijdens het landelijke overleg over infrastructuur (MIRT). Bij goedkeuring verwacht ProRail in 2030 te starten met de werkzaamheden.
💬 Mail ons!
Heb jij een tip of opmerking? Mail naar de redacties: redactie@vrmg.nl of bel:
Redactie Nijkerk 0341-798298 | Redactie Nunspeet 0341-258133