Het idee voor festivals op de boulevard ontstond een aantal jaar terug bij ondernemers op de boulevard. Na de vernieuwing van dit deel van de stad, vonden zij het tijd voor een aanvulling. “We wilden de reuring erin houden”, vertelt Robert van den Berg, één van de initiatiefnemers en organisators van het festival.
Oktoberfest
De ondernemers introduceerden als eerst het Oktoberfest. “Maar dat was maar één keer per jaar. We wilden eigenlijk iets doen om ook het festivalseizoen te openen.” Zo ontstond Boulevard op Stelten, een muziekfestival met verkleedthema.
Unieke doelgroep
Het festival bleek een schot in de roos, vertelt Van den Berg. “Vanaf de eerste keer dat we het organiseerden, waren de festivals uitverkocht.” Hoe dat kan? “Ik denk dat we van alles wat hebben en daardoor zit er voor iedereen wel iets tussen.” Daarnaast heeft het festival ook een redelijk unieke doelgroep. “We focussen ons vooral op volwassenen, mensen met kinderen. Zij gaan misschien hooguit een paar keer per jaar naar zo iets als dit en moeten dat ver vooruit plannen.” De gemiddelde leeftijd op het festival is dan ook zo’n 35 jaar. “We willen het graag op die manier houden.”
De line-up
De manier om die doelgroep aan te spreken, vindt de bezoeker voornamelijk in de line-up. “Het is van alles door elkaar”, legt de organisator uit. “Van Freddy Moreira tot Emma Heesters en van Wolter Kroes tot een ABBA Tribute. Door die afwisseling blijft het leuk.”
Populair
De laatste jaren merkt Van den Berg een toename in de populariteit. “Het was eigenlijk altijd wel uitverkocht, maar het gaat nu nog veel sneller. Binnen een paar dagen zijn alle kaarten weg.” En dat zijn er nogal wat. Voor de Boulevard op Stelten zijn zo’n 4.000 kaarten beschikbaar. “We zien dat er ook steeds meer mensen vanuit de regio komen, bijvoorbeeld uit Ermelo, Nunspeet, maar ook Amersfoort of Apeldoorn.”
Professioneler
Daarnaast is de organisatie van het evenement de laatste jaren ook steeds professioneler geworden. “We leren iedere keer weer van de vorige jaren en proberen het festival kwalitatiever te maken.” Zo kunnen bezoekers dit jaar ook weer een kwaliteitsslag verwachten op gebied van licht en geluid, laat Van den Berg weten.
The Beach House
Sinds vorig jaar wordt ook The Beach House georganiseerd op hetzelfde terrein. “De hele opbouw is al zo goed als klaar op vrijdag, dus we dachten: waarom doen we niet ook op vrijdag al iets?”, legt Van den Berg uit. “The Beach House is een wat kleinschaliger festival, zonder verkleedthema. Het is wat vrijblijvender en spontaner dan Boulevard op Stelten.”
Topweekend
Voor The Beach House zijn nog enkele kaarten beschikbaar. Boulevard op Stelten is volledig uitverkocht. De organisatie kijkt uit naar de festivals: “Alle ingrediënten voor een topweekend zijn aanwezig. We gaan gezellig een drankje doen en het leven vieren.”
💬 Mail ons!
Heb jij een tip of opmerking? Mail naar de redacties: redactie@vrmg.nl of bel:
Redactie Nijkerk 0341-798298 | Redactie Nunspeet 0341-258133