In december 2022 begon de bouw aan het nieuwe huis. De moeilijkheden met de stroomaansluiting begonnen daar eigenlijk meteen. “We deden een aanvraag voor de bouwstroom”, vertelt Den Boon. “Dat duurde al zo’n tien weken, langer dan we hadden gewild.” Gelukkig kon dit worden opgelost dankzij de buren, waarvan Den Boon tijdelijk stroom mocht gebruiken. “Daardoor konden we in ieder geval beginnen.”
Aanvraag definitieve aansluiting
Toch voelde Den Boon de bui al een beetje hangen. “In het eerste kwartaal van 2023 hebben we toen ook maar gelijk een aanvraag gedaan voor een definitieve aansluiting.” Na de aanvraag komt eerst een zogenaamde schouwer langs om te beoordelen of de installatie goed en veilig is. “Die schouwer zou in week 34 komen.”
Vertraging
Hierna volgde een radiostilte vanuit Liander en Trinitas, waaraan de netbeheerder de installatie uitbesteed heeft. In de zomer kreeg het gezin bericht: de schouwing werd verzet naar week 2 van 2024. “We kregen geen reden te horen”, legt Den Boon uit. “Dat was echt irritant. Dit is eigenlijk de grootste vertraging die we hebben opgelopen.” De verhuizing, die gepland stond voor de herfstvakantie, kon niet doorgaan.
De schouwer
In week 2 van het nieuwe jaar zou de langverwachte schouwer dan toch langskomen. Niets bleek minder waar. “Het vroor die week, dus daarom werkten ze niet.” Een week later werd de installatie dan toch beoordeeld. Nadat deze werd goedgekeurd, duurde het nog negen weken tot de uiteindelijke aansluiting. Die vond vorige week plaats. Afgelopen weekend konden ze eindelijk verhuizen.
Niet de enige
Den Boon en zijn gezin zijn niet de enigen met dit probleem. “Ik hoor om mij heen meer mensen die hetzelfde probleem hebben”, vertelt hij. “Sommigen moeten nog langer wachten, anderen wat korter.”
Respect
Al langere tijd is bekend dat het stroomnetwerk vol raakt. In combinatie met een tekort aan technisch personeel leidt dit tot de grote tekorten. “Je merkt gewoon dat ze niet kunnen waarmaken wat ze zouden willen.” Toch heeft Den Boon veel respect voor de installateurs. Tijdens de aansluiting op het netwerk kreeg hij eindelijk de kans om verheldering te vragen. “Ik heb echt veel respect voor ze”, zegt hij. “Het zijn gewoon te weinig mensen voor te veel werk.”
Uitbreiding
Liander erkent deze problemen. “Er wordt hard gewerkt aan uitbreiding van het net,” laat een woordvoerder van Liander weten, “maar het duurt vijf tot zeven jaar om een nieuw station te bouwen. Daarbij loopt de vraag naar stroom ook niet gelijk aan het aantal mensen dat wij beschikbaar hebben.”
💬 Mail ons!
Heb jij een tip of opmerking? Mail naar de redacties: redactie@vrmg.nl of bel:
Redactie Nijkerk 0341-798298 | Redactie Nunspeet 0341-258133