Voor de leerlingen betekende dit project veel meer dan een standaard klus. "Op school werk je vaak aan kleinere opdrachten, maar die belanden na afloop in de kast of worden afgebroken’’, legt docent Jiska Dekker uit. "Deze duiventil blijft staan. Het is tastbaar, permanent en de gemeenschap heeft er ook wat aan. Echt iets om trots op te zijn! Wanneer leerlingen straks langsfietsen, zullen ze altijd terugdenken aan deze tijd."
Leren samenwerken
Zo’n gebouw maak je niet in je eentje. Je moet hiervoor samen de mouwen opstropen. "Leerlingen werkten samen met elkaar, maar ook met de gemeenschap en het bedrijfsleven. Iedereen bracht zijn eigen talenten in. Dat zorgt voor een mooi resultaat’’, zegt Dekker.
Nadat het gebouw uit de grond was gestampt, kwam het besefmoment. Bij sommige leerlingen zie je niet meteen de trots. "Ze lopen daar niet mee te koop, maar je ziet het tussen de regels door,’’ Soms gaat het nog verder. "Een leerling die een van de meeste uren in het hele proces heeft gestoken was zichtbaar geraakt. Dat soort momenten zijn goud waard."
Werknemers van de toekomst
De persoonlijke waarde van het bouwwerk zit vooral in de praktijkervaring volgens de docent. "Leerlingen leren het allerbeste buiten de schoolmuren, in samenwerking met bedrijven en vakmensen. De werknemers van de toekomst heb ik in de klas zitten. Met deze opdrachten worden leerlingen enthousiast, en docenten ook!" En de duiven? Die zijn ook weer gelukkig.
💬 Mail ons!
Heb jij een tip of opmerking? Mail naar de redacties: redactie@vrmg.nl of bel:
Redactie Nijkerk 0341-798298 | Redactie Nunspeet 0341-258133