Veluwe Randmeer Mediagroep

VRMG, de omroep voor de Noord-West Veluwe

advertentie
Geschreven door Jeroen Elzer
3 juni 2025 16:55


Dit is waarom Defensie kiest voor een megakazerne in Zeewolde
Foto: Dit is waarom Defensie kiest voor een megakazerne in Zeewolde
De locatie Spiekweg. Foto: VRMG

VELUWE RANDMEER – Na maanden van overleggen heeft het Ministerie van Defensie dan eindelijk besloten om een nieuwe kazerne te gaan bouwen op de Spiekweg in Zeewolde. Er werd tijdens het webinar 'Het versterken en concentreren van ondersteunende eenheden' uitgelegd waarom Defensie heeft gekozen voor de Spiekweg in Zeewolde.

Defensie legde uit dat 1,5 jaar geleden begonnen is met het programma ‘Ruimte voor Defensie’. Het programma houdt in dat Defensie opzoek is naar locaties om te kunnen oefenen, trainen en werken. 

Hoofdtaak is vechten

Martijn Sliedrecht, kolonel van de Koninklijke Landmacht, Kolonel Roy Hemmelder van het Nationaal Programma Ruimte voor Defensie en Peter Verhoeven van onderzoeksbureau Antea-group legden uit wat er de komende tijd allemaal op de planning staat en waarom Defensie juist extra ruimte nodig heeft om te oefenen.

"We focussen ons op onze hoofdtaak en dat is vechten."

Het gaat om een kazerne voor 5000 tot 7000 militairen die gaan oefenen op de locatie. De exacte aantallen militairen die worden opgeleid zijn nog niet bekend.”

Ondersteunende Eenheden
De kazerne aan de Spiekweg wordt een locatie voor de ondersteunende eenheden bij Defensie. Deze eenheden ondersteunen de gevechtseenheden met logistiek, communicatie, inlichtingen, en andere essentiële diensten. Ze zijn cruciaal voor het succes van operaties, maar staan niet direct in de gevechtslinie. 

Op de vraag waarom er gekozen is om te bouwen onder zeeniveau, met de nodige bijkomende risico's, geeft de Kolonel Hemmelder het volgende antwoord: “Het is nooit een doel geweest om iets te bouwen onder zeeniveau, maar een groot deel van Nederland ligt nou eenmaal onder het wateroppervlak. Wij zijn met het nationaal programma gaan kijken, waar de minste bedrijven en huizen staan. Onder zeeniveau is niet mijn grootste zorg, omdat wij als Nederland hiermee hebben leren om te gaan”, zegt de Kolonel.

Onafhankelijk onderzoek?

Hemmelder gaat vervolgens in op de vraag of het onderzoek naar de locatie wel onafhankelijk genoeg is uitgevoerd. "We moeten zo objectief mogelijk blijven voor onafhankelijk advies aan het kabinet. Daarbij werden we ondersteund door een onderzoeksbureau. Het is voor ons belangrijk dat het draagbaar is voor de bevolking, dan kunnen we daar groeien als Defensie."

Dat defensie uiteindelijk koos voor de locatie aan de Spiekweg, komt niet overeen met de voorkeur van de gemeente. Die had het liefste gezien dat de kazerne op de locatie Oosterwold gebouwd zou worden. "Wij als Defensie hebben een andere afweging gemaakt", legt Hemmelder uit.

Afwegingen

Volgens de kolonel heeft Defensie verschillende afwegingen gemaakt voor dit besluit. “Is er genoeg draagvlak bij de inwoners en op bestuursvlak? Daarnaast houden we rekening met milieuactiviteiten en het belang van Defensie.” Volgens Hemmelder scoorde de locatie aan de Spiekweg beter op deze punten.

Peter Verhoeven van Antea Group vertelt hoe de procedure is verlopen en hoe er rekening is gehouden met de bevolking die woonachtig is in het gebied. "Het kabinet kiest. Wij hebben vooral gedaan aan feitelijk onderzoek. We hadden drie belangrijke punten waar we rekening mee moesten houden: wonen, werken en recreëren. Wij hebben na inventarisatie opdracht gekregen naar de twee locaties in Zeewolde te kijken.”

Verkeer

“Wat daarnaast belangrijk is, is verkeersgeneratie", gaat Verhoeven verder. "Je moet hiermee rekening houden als je een kazerne met 7000 militairen wil gaan bouwen. Auto’s rijden van en naar de Kazerne. Hoeveel kan het omliggend wegennet aan?”

Verhoeven benadrukt dat er ook verkeersoplossingen gezocht moeten  worden/“De A28 zien we als een probleem voor de Kazerne aan de spiekweg , doordat er steeds meer auto’s langskomen. En dan kijken we ook nog met aandacht naar de rotonde bij de N301."

Rekening houden 

Als mogelijke oplossing noemt Verhoeven verbreding bij de stroken of het realiseren van een turborotonde. "Gelderland en Nijkerk groeien, dus er ontstaat een knelpunt op de wegen. De vraag wordt dan met name: wat wil je met je regio qua bereikbaarheid?''

Foto: Dit is waarom Defensie kiest voor een megakazerne in Zeewolde
De Nijkerkbrug(N301) die de A28 verbindt met de voorkeurslocatie Spiekweg. Foto: VRMG
 

Hemmelder vervolgt in zijn betoog dat er echt rekening is gehouden met bewoners en omwonenden van het gebied. "Je moet bij een uitbreiding rekening houden met de bewoners. Het gaat over gezinnen die lief en leed hebben opgebouwd. Het gaat niet om de landbouwgrond, maar de menselijke kant, waar we het over willen hebben. We willen zo objectief mogelijk zijn. Het gaat niet alleen om landbouwgrond die moet verdwijnen, maar ook om mensen die wellicht hun huis moeten verlaten.”

Een zienswijze inleveren heeft zin

Omwonenden van de locatie aan de Spiekweg kunnen tot en met 9 juli een zienswijze inleveren bij Defensie. Hierin kunnen zij hun mening over de locatie kenbaar maken. Volgens Kolonel Hemmelder heeft dit wel degelijk zin. “We willen recht doen aan de mensen die daar wonen en het gebied zo klaar mogelijk maken. Het gaat om de mensen die daar wonen en werken.”

Defensie raadt mensen daarom aan om een zienswijze in te dienen. Als voorbeeld werd aangegeven dat door een zienswijze eerder al het onderzoek van Antea Group werd aangepast. “Door een zienswijze indienen kan de locatie van de nieuwe kazerne nog aangepast worden", aldus Hemmelder. "Er ligt een voorkeurslocatie, alleen deze kan in principe nog steeds gewijzigd worden.”

💬 Mail ons!
Heb jij een tip of opmerking? Mail naar de redacties: redactie@vrmg.nl of bel:
Redactie Nijkerk 0341-798298 | Redactie Nunspeet  0341-258133

Nijkerk Ermelo Putten Harderwijk Nieuws 

nijkerk ermelo putten harderwijk nieuws vrmg ruimte voor defensie zeewolde 
 
advertentie


  Horst


Havendam Harderwijk (@Matrix cam)

Camera Strandboulevard