P. heeft haar nooit gezien, legt hij uit aan de rechters. Terwijl ze op de dashcambeelden toch echt wel zichtbaar is, volgens een rechter. “Het gezichtsvermogen van een mens is niet hetzelfde als dat van een camera”, reageert P. Ook zat de fietsster volgens hem ‘heel dichtbij’ zijn vrachtwagen en dat is de dode hoek.
Gesprek op stand-by
Op de geluiden bij die beelden is te horen dat P. vlak voor het ongeval nog aan het woord is. Weliswaar belde zijn collega hem, maar die had hij gevraagd nog even te wachten. Dat gesprek stond op ‘stand-by’, verklaart hij. Wel te horen is hoe hij zich beklaagt over de vele fietsers in Nederland. Dat belemmert hem in het rijden, is de nette variant van zijn bewoordingen.
Net nadat hij dat gezegd heeft, gaat het mis. Hij is de rotonde opgereden om linksaf te slaan en staat bij de afslag stil voor een fietser. Als die de vrachtwagen gepasseerd is, trekt hij op. De 20-jarige fietsster slaat op dat moment af, zonder haar hand uit te steken.
Niets gemerkt
P. merkt zelf niets van het ongeluk. Hij stopt pas als een andere chauffeur zijn weg verspert. Dat is het moment dat tot hem doordringt dat er iets gruwelijk misgegaan is.
“Een schoolvoorbeeld van een ongeluk”, omschrijft de advocaat. Die stelt dat zijn cliënt niets te verwijten valt. “Hij heeft haar niet gezien en niet kunnen zien. Ze gaf op geen enkel moment aan de rotonde op te gaan. Dus als hij haar al gezien had, mocht hij ervan uitgaan dat ze rechtdoor zou gaan.”
Volledige vrijspraak
De advocaat wijst op het rijgedrag van P.: “De radio stond niet eens aan. Hij hield zich netjes aan de regels. Het is een zeer gevaarlijke rotonde. Hij reed netjes driekwart rond, heeft goed gekeken, geen belemmeringen gezien en bracht vrachtwagen rustig weer in beweging. Wat mag er dan nog meer worden verwacht?"
Hij vraagt dan ook om de vrachtwagenchauffeur volledig vrij te spreken. De officier van justitie wil P. wel veroordeeld zien. Ondanks dat hij een goede chauffeur is: “Als je zoveel kilometers maakt en zo zelden in de problemen komt, dan kun je eigenlijk zeggen dat hij een goede chauffeur is.”
'Let op'
Maar P. had beter op moeten letten, volgens de officier. Van een beroepschauffeur mag extra voorzichtigheid verwacht worden, is zijn standpunt. “Alles op de kruising schreeuwt ‘let op’. Er zijn haaientanden, borden en vlak voor de kruising word je nog gewaarschuwd.”
Wel is de officier ervan overtuigd dat P. het ‘niet expres’ gedaan heeft. Desalniettemin eist hij een boete van 6.000 euro en een rijontzegging van een jaar.
De uitspraak volgt over twee weken.
💬 Mail ons!
Heb jij een tip of opmerking? Mail naar de redacties: redactie@vrmg.nl of bel:
Redactie Nijkerk 0341-798298 | Redactie Nunspeet 0341-258133