Burgemeester Blom reageert geschrokken: “Deze cijfers bevestigen onze zorgen. Sinds 2021 kregen wij plots geen gedetailleerde gegevens meer per kern, maar alleen nog per gemeente. Toen we de cijfers opvroegen, kregen we geen inzage. Dat maakte het lastig om goed beleid te voeren.” De gemeente Nunspeet trok al eerder aan de bel, nadat inwoners van de kernen Vierhouten en Elspeet alarm sloegen over lange wachttijden. Pas nu is er weer duidelijkheid over de situatie.
Oorzaken en lokale maatregelen
De langere wachttijden zijn grotendeels te wijten aan de afgelegen ligging van sommige kernen en de spreiding van beschikbare ambulances. Hoewel een extra standplaats in ’t Harde enige verbetering heeft gebracht, bleef de aanrijdtijd te lang. De gemeente heeft daarom op eigen initiatief maatregelen getroffen. Zo is een extra ambulance-locatie dichter bij de kernen gefaciliteerd en zijn de brandweer en BOA’s uitgerust met een AED. “Het is niet voldoende, maar alle beetjes helpen,” aldus Blom.
Gevolgen voor de veiligheid
Op de vraag of de lange wachttijden al tot slachtoffers hebben geleid, moest Blom het antwoord schuldig blijven: “Daar zijn geen cijfers over bekend, dus dat kan ik niet hard maken. Wat ik wél kan bevestigen, is dat dit het gevoel van veiligheid in onze gemeente aantast.”
Met de nu beschikbare cijfers kan Nunspeet eindelijk verdere actie ondernemen. “We hebben nu de transparantie waar we naar zochten. De resultaten in het onderzoek geven nu wel de gelegenheid om ‘de trom te slaan’. Hiermee kunnen we de noodzaak van verbeteringen krachtiger onder de aandacht brengen,” besluit Blom.
💬 Mail ons!
Heb jij een tip of opmerking? Mail naar de redacties: redactie@vrmg.nl of bel:
Redactie Nijkerk 0341-798298 | Redactie Nunspeet 0341-258133