Architectenbureau West 8 heeft het ontwerp bedacht en Movares werkte dit verder uit. Zij hebben hierbij goed gekeken naar de huidige stationsomgeving. De oude perronmuren zijn, net als het stationsgebouw, gemaakt van bakstenen. Dit wordt weer teruggebracht in de onderdoorgangen. Om er prettige en uitnodigende toegangspoorten van te maken, wordt er gebruikgemaakt van een mix van verschillende kleuren stenen. Daarnaast zijn sommige delen staand in plaats van liggend gemetseld. Dit maakt het echt uniek, het is namelijk lastig om dit te doen. Het zorgt voor ronde hoeken en een vriendelijke, lichte uitstraling.
Feitjes
ProRail publiceerde een aantal leuke feitjes over de werkzaamheden bij de stationsomgeving:
- Er zijn ongeveer 153.750 bakstenen gebruikt. Leg je die op een rij, dan kom je ruim 32 kilometer ver, tot aan knooppunt Hoevelaken.
- De metselaars hebben al meer dan 1.000 uur gewerkt en zijn pas halverwege. In die tijd hadden ze ook 31.500 kopjes koffie kunnen drinken.
- In totaal hebben 15 metselaars aan de muren gewerkt, en op de drukste momenten stonden er 12 tegelijkertijd te metselen.
- Er zit naar schatting 120 ton specie in de tunnels. Dat zijn ongeveer 1,6 miljoen oliebollen.
💬 Mail ons!
Heb jij een tip of opmerking? Mail naar de redacties: redactie@vrmg.nl of bel:
Redactie Nijkerk 0341-798298 | Redactie Nunspeet 0341-258133