Veluwe Randmeer Mediagroep

VRMG, de omroep voor de Noord-West Veluwe

advertentie
Geschreven door Julia Hofland | VRMG
9 december 2025 7:00


Actiegroep en gemeente botsen over verkeersmaatregelen: ‘Er moeten keuzes gemaakt worden’
Foto: Actiegroep en gemeente botsen over verkeersmaatregelen: ‘Er moeten keuzes gemaakt worden’
Met een bord waarschuwde de actiegroep hardrijders voor hun snelheid | Omroep Gelderland

ERMELO – Over één ding zijn actiegroep Ermelo 30 en de gemeente het eens: de verkeersveiligheid in Ermelo moet beter. Vooral op plekken waar kinderen spelen en waar veel fietsers rijden, merken bewoners dat er regelmatig te hard wordt gereden. Over de vraag hoe snel en met welke maatregelen dat moet worden aangepakt, verschillen de meningen sterk.

Op de meeste wegen binnen de bebouwde kom geldt al een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur. Voor een aantal doorgaande routes is dat nog niet zo. De gemeente wil in 2027 onderzoeken waar de snelheid alsnog omlaag kan en welke aanpassingen daarbij nodig zijn. Dit onderzoek stond eerder gepland voor 2030, maar is vervroegd na een motie van de gemeenteraad.

Al genoeg bekend

Voor Ermelo 30 gaat dat niet snel genoeg. De actiegroep, waarin inwoners hun krachten hebben gebundeld, ziet dagelijks voorbeelden van hardrijdend verkeer. Volgens hen wordt het drukker in de wijk, waardoor de kans op ongelukken toeneemt.

“Er moeten keuzes gemaakt worden. Er is al zoveel ervaring in andere plaatsen dat er niet echt onderzoek meer hoeft plaats te vinden,” zegt Gerard Lam, een van de initiatiefnemers. Hij vertelt dat inwoners al tientallen jaren aandacht vragen voor verkeersveiligheid. In januari 2024 gingen zij zelfs vrijwilliger de straat op om snelheidscontroles te doen om zo de gemeente de cijfers te kunnen laten zien. 

Foto: Actiegroep en gemeente botsen over verkeersmaatregelen: ‘Er moeten keuzes gemaakt worden’
Een snelheid van 125 kilometer per uur gemeten tijdens een snelheidscontrole | Eigen foto

De actiegroep vindt de maatregelen van de laatste tijd niet genoeg. Smileyborden, spaarpalen en campagnes tegen hard rijden zijn volgens hen onvoldoende. Ze pleiten voor meer handhaving en voor fysieke snelheidsremmers in de straat.

Meer tijd nodig

De gemeente erkent dat snelheid en verkeersveiligheid in Ermelo aandacht nodig heeft, maar benadrukt dat het invoeren van 30 kilometer per uur zorgvuldig onderzoek vraagt. Wegen moeten soms worden aangepast, zodat de inrichting past bij de snelheid en verkeersstromen.

De gemeente heeft 500.000 euro gereserveerd voor de invoering van 30 kilometer per uur binnen de bebouwde kom. Een plan voor hoe dat besteed gaat worden volgt na het onderzoek in 2027, wanneer duidelijk is welke wegen moeten worden aangepast.

Foto: Actiegroep en gemeente botsen over verkeersmaatregelen: ‘Er moeten keuzes gemaakt worden’
De Spaarpaal aan de Ericalaan, ter hoogte van de Varenlaan | Foto: VRMG

Bestaande maatregelen en nieuwe initiatieven

Naast het voorbereiden van het onderzoek wijst de gemeente op bestaande maatregelen. In verschillende straten staan digitale snelheidsdisplays, de zogenaamde smileyborden. Afgelopen zomer stond aan de Ericalaan een spaarpaal: een omgekeerde flitspaal die goed rijgedrag beloont. Ook worden de komende periode flexflitspalen ingezet.

Lees ook: Ka-ching! Met deze omgekeerde flitspaal kun je geld verdienen

De gemeente werkt verder samen met onder anderen Veilig Verkeer Nederland en de provincie Gelderland aan verkeerslessen, educatieve acties en campagnes. Begin 2026 wordt gekeken wat het effect hiervan is.

Discussie over geld en prioriteiten

Toch plaatst de actiegroep vraagtekens bij de prioriteiten van de gemeente. Ze vinden het bedrag dat per inwoner beschikbaar is voor verkeersveiligheid, omgerekend 0.35 cent per inwoner, te laag. “Symbolischer kan het haast niet, voor wat de afgelopen jaren raadsleden er voor over hadden om Ermelo veiliger en leefbaarder te maken”, zegt Lam.

"De enige permanente maatregel in de afgelopen twee jaar is een zebrapad." De actiegroep vindt de flexflitspalen en andere tijdelijke maatregelen van de gemeente "getuigen van onvoldoende inlevingsvermogen ten aanzien van de situaties zoals die zich voordoen in veel straten van Ermelo."

Foto: Actiegroep en gemeente botsen over verkeersmaatregelen: ‘Er moeten keuzes gemaakt worden’
De enige permanente maatregel in 2 jaar tijd | Eigen foto
 

‘Laaghangend fruit’ in de straat

Ermelo 30 wil dat er in de tussentijd meer gebeurt. De groep heeft een lijst opgesteld met eenvoudige, tijdelijke maatregelen die volgens hen direct effect kunnen hebben, zoals bloembakken, paaltjes of andere vormen van wegversmalling. Ze zouden die zelf willen plaatsen en betalen, maar krijgen daar tot nu toe geen toestemming voor. Dat noemen ze “teleurstellend”.

"De gemeente is terughoudend met dit soort ingrepen”, zegt een woordvoerder. Zeker op wegen die belangrijk zijn voor de doorstroming. Tijdelijke versmallingen kunnen het overzicht verminderen en bij slecht weer juist voor extra ongevallen zorgen. “Daarom kiest de gemeente liever voor structurele, verkeerskundig verantwoorde oplossingen”, aldus de woordvoerder.

De actiegroep benoemt nogmaals dat ze daar niet op kunnen wachten. De eenvoudige maatregelen kunnen dienst doen als "tussenoplossing tot er structurele oplossingen zijn en misschien bevallen ze zo goed dat de structureel kunnen worden."

💬 Mail ons!
Heb jij een tip of opmerking? Mail naar de redacties: redactie@vrmg.nl of bel:
Redactie Nijkerk 0341-798298 | Redactie Nunspeet  0341-258133

  • A1 Radio
  • RTV Nunspeet Radio
  • LOEmedia Radio
  • LocoFM

                 VRMG Youtube Shorts

advertentie